En pelikan, Gud og meg

Pelikanen er en stor vannfugl med et vingespenn på over 2.5 meter. Den har har en enorm, elastisk pose på undersiden av nebbet som den bruker til å fange fisk med.

En av disse sterke, elegante fuglene stupte ned på en liten dame i Afrika som bar på en fisk. Kanskje hadde hun kjøpt den fra markedet eller kanskje hadde hun fisket den selv. Uansett var det hennes fisk, men pelikanen ville ha den. Forskrekket slo damen pelikanen med en åre, og i kampen brakk fuglen det ene benet og ødela vingen.

På et sykehus i nærheten hørte Dr. Albert Schweitzer om ulykken. Den snille legen bestemte seg for å hjelpe den skadde fuglen, og i løpet av kort tid var fuglen helbredet og ble satt fri. Men denne pelikanen, som alltid hadde levd ved vannet og vært en del av en stor koloni, nektet å forlate legen.

Dr. Schweitzer kunne ikke fått et bedre sikkerhetssystem enn denne pelikanen. Med det kraftige nebbet skremte fuglen vekk utallige innbruddstyver mens den trofast passet på og beskyttet legen. Kjærligheten til doktoren som reddet livet hans, forandret hele pelikanens natur. Han ville ikke tilbake til sitt gamle liv.

Kjærligheten har kraft til å forandre. Guds kjærlighet for meg, har forandret meg fra et menneske som ofte valgte å gå min egen vei (og jeg rotet ting til), til et menneske som liker å gjøre det som er rett. Guds kjærlighet gir alle mennesker tilgivelse og håp. Den forandrer ønsker, verdier og holdninger, og den hjelper oss til å elske både oss selv og andre. Guds kjærlighet kan gjøre det som er umulig for oss å gjøre på egenhånd.

Som pastor i Syvendedags Adventistkirken er det mitt mål å hjelpe folk til å bli kjent med kjærlighetens Gud. Jeg ønsker at alle, både i og utenfor menigheten, skal oppleve at de er elsket av Gud, og at det finnes en plass for dem her. Menigheten skal være et sted hvor alle kan komme for å tilbe, hygge seg og tjene Gud sammen.

Bli med og opplev Guds kjærlighet. Det blir det beste valget du noen gang vil ta.